TOWARZYSTWA PRZYJACIÓŁ ZWIERZAT „ARKADIA” W GŁOWNIE
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§1
Stowarzyszenie nosi nazwę Towarzystwo Przyjaciół Zwierząt „ARKADIA” w Głownie i zwane jest w
dalszej części Statutu „Stowarzyszeniem”.
Towarzystwo Przyjaciół Zwierząt „ARKADIA” w Głownie, zwane dalej Stowarzyszeniem działa na
podstawie Ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 roku prawo o stowarzyszeniach (tekst. jednolity: Dz. U. z
2001 r. Nr 79 poz. 855 z póź. zm.), ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku
publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z dnia 29 maja 2003 r.) oraz niniejszego Statutu i z tego tytułu
posiada osobowość prawną. W rozumieniu art. 11 ust. 4 o Ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o
ochronie zwierząt traktowane jest jako, apolityczna organizacja społeczna, której statutowym celem
działania jest ochrona zwierząt.
§2
Stowarzyszenie zostaje powołane na czas nieokreślony.
§3
Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto Głowno
§4
Towarzystwo posiada osobowość prawną.
§5
Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, na ogólnych zasadach, określonych w
odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej Stowarzyszenia służy realizacji celów
statutowych.
§6
Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej. Dla właściwego
realizowania swoich celów Stowarzyszenie może prowadzić działalność również poza granicami
kraju.
§7
Stowarzyszenie może używać odznak i pieczęci zgodnie z obowiązującymi przepisami.
§8
Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków.
Pełnienie funkcji we władzach Stowarzyszenia nie może być odpłatne, wyjątek stanowić może główna
księgowa.
Do prowadzenia swych spraw, Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników.
§9
Stowarzyszenie współpracuje z krajowymi, zagranicznymi międzynarodowymi organizacjami i
instytucjami, o tym samym lub podobnym profilu działania oraz może pozostawać członkiem tych
organizacji na zasadach pełnej autonomii.
Rozdział II
Cele Stowarzyszenia i sposoby działania
§1
Celem Stowarzyszenia jest:
1) działanie na rzecz właściwego i humanitarnego obchodzenia się ze zwierzętami oraz
zapewnienie im niezbędnych warunków bytowania
2) krzewienie wśród społeczeństwa idei umiłowania przyrody, ochrony środowiska, a zwłaszcza
zwierząt oraz kształtowanie właściwego do nich stosunku.
3) działania na rzecz dobrostanu zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem zwierząt
przebywających w schroniskach.
§2
Dla realizacji celów statutowych obejmujących działalność pożytku publicznego Towarzystwo może
prowadzić nieodpłatną działalność w zakresie:
1) prowadzenie akcji propagandowej za pośrednictwem środków masowego przekazu oraz
wydawnictw własnych;
2) organizowanie odczytów, pogadanek, wystaw oraz dni przyjaźni i dobroci dla zwierząt;
3) podejmowanie działań zapobiegawczych w zakresie ochrony zwierząt i zajmowanie czynnej
postawy przy zwalczaniu przejawów okrutnego obchodzenia się ze zwierzętami;
4) współdziałanie z właściwymi organami państwowymi w zakresie ścigania winnych okrutnego
obchodzenia się ze zwierzętami oraz wnioskowanie o ich ukaranie;
5) działanie na rzecz organizowania sieci schronisk dla zwierząt i prowadzenie ich w po-
rozumieniu z właściwymi organami terenowymi w celu zapewnienia w razie potrzeby
zwierzętom tam przebywającym dożywotniego pobytu;
6) współdziałanie z władzami państwowymi i organami samorządu terytorialnego,
zainteresowanymi zagadnieniami opieką nad zwierzętami;
7) współpraca z władzami oświatowymi i ze szkołami w zakresie wychowania młodzieży
szkolnej w duchu humanitarnego stosunku do zwierząt;
8) występowanie z inicjatywą do odpowiednich władz państwowych w sprawie wydawania
przepisów dotyczących opieki nad zwierzętami;
9) inicjowanie i popieranie prac naukowych w zakresie ochrony i opieki nad zwierzętami lub
ochrony środowiska;
10) prowadzenie aukcji w celu pozyskania środków na cele statutowe;
11) prowadzenie akcji adopcyjnych zwierząt, w szczególności przebywających w schronisku;
12) działalność charytatywna w zakresie pomocy ludziom biednym – przekazywanie żywności i
leczenie zwierząt;
13) organizacja wolontariatu w oparciu o ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku
publicznego i o wolontariacie, w szczególności na rzecz schroniska;
14) prowadzenie działań zmierzających do zmniejszenia populacji bezdomnych zwierząt;
15) podejmowanie działań innych niż wymienione w pkt. 1-14, służących ochronie zwierząt i
ochronie środowiska.
§3
Dla realizacji celów statutowych obejmujących działalność pożytku publicznego Towarzystwo może
prowadzić odpłatną działalność w zakresie:
1) Zwalczanie przejawów znęcania się nad zwierzętami, działanie w ich obronie i niesienie im
pomocy.
2) Aktywne działanie w zakresie przestrzegania praw zwierząt.
3) Sprawowanie nadzoru i kontroli nad przestrzeganiem przepisów i praw ochrony zwierząt,
środowiska, w tym współdziałanie z właściwymi instytucjami w zakresie ochrony zwierząt.
4) Prowadzenie działań zmierzających do zmniejszenia populacji bezdomnych zwierząt.
5) Realizacja programu identyfikacji i rejestracji zwierząt oraz prowadzenia składowania i
rozdziału materiałów medycznych związanych z ochroną zwierząt w tym identyfikatorów do
znakowania zwierząt.
6) Tworzenie schronisk dla bezdomnych zwierząt i prowadzenie ich we własnym zakresie oraz
działania na rzecz tworzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt i prowadzenia ich w formie
zleconej.
7) Organizowanie i prowadzenie działalności weterynaryjnej.
8) Podejmowanie działań profilaktycznych w zakresie ochrony zwierząt i środowiska.
9) Prowadzenie działalności propagandowej i wydawniczej w zakresie ochrony zwierząt i
środowiska.
10) Prowadzenie szerokiej działalności edukacyjnej w zakresie ochrony zwierząt oraz ochrony
środowiska.
11) Podejmowanie działań innych niż wymienione w punkcie od 1- 10 służących ochronie
zwierząt i ochronie środowiska.
Rozdział III
Członkowie, ich prawa i obowiązki
§1
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
1) członków zwyczajnych;
2) członków honorowych.
§2
Członkiem zwyczajnym może być pełnoletni obywatel RP przyjęty na podstawie pisemnej deklaracji
przez zarząd Towarzystwa oraz niepełnoletni w wieku powyżej 15 lat, bez czynnego i biernego prawa
wyborczego do władz Towarzystwa.
§3
Dowodem członkostwa zwyczajnego jest legitymacja członkowska podpisana przez Prezesa i
Sekretarza zarządu Towarzystwa.
§4
Członek zwyczajny ma prawo:
1) wybierać i być wybieranym do władz Stowarzyszenia (prawo to nie przysługuje
niepełnoletnim członkom Towarzystwa);
2) uczestniczyć z głosem stanowiącym w Walnym Zebraniu;
3) zgłaszać wnioski i postulaty dotyczące działalności Stowarzyszenia;
4) korzystać z pomocy i zaplecza Stowarzyszenia w podejmowanych działaniach zgodnych z
jego celami statutowymi;
5) brać udział w pracach, zebraniach i innych przedsięwzięciach Stowarzyszenia z prawem
głosu;
§5
Członek zwyczajny obowiązany jest do:
1) przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia;
2) opłacania składek na rzecz Stowarzyszenia;
3) czynnego uczestniczenia w realizacji celów statutowych Stowarzyszenia;
4) dbania o dobre imię i mienie Stowarzyszenia;
5) współdziałania z organizacjami państwowymi w zakresie ujawniania i ścigania przestępstw
przeciwko ochronie zwierząt.
§6
Członkiem honorowym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna szczególnie zasłużona dla
realizacji celów statutowych Stowarzyszenia.
Członkostwo Honorowe nadaje Walne Zgromadzenie Członków.
§7
Członek honorowy nic posiada biernego oraz czynnego prawa wyborczego, może jednak brać udział
głosem doradczym w statutowych władzach Stowarzyszeń, poza tym posiada takie prawa i obowiązki,
jak członek zwyczajny. Członek honorowy zwolniony jest z obowiązku opłacania składek
członkowskich.
§8
Członkostwo honorowe ustaje w razie:
1) dobrowolnego zrzeczenia się tej godności;
2) pozbawienia tej godności uchwalą Walnego Zebrania.
§9
Członkostwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
1) dobrowolnej rezygnacji z przynależności do Stowarzyszenia, zgłoszonej na piśmie Zarządowi,
po uprzednim uregulowaniu wszelkich zobowiązań odnośnie Stowarzyszenia;
2) śmierci członka;
3) wykluczenia uchwałą Zarządu z powodu nieprzestrzegania postanowień statutu, regulaminów
i uchwal władz Stowarzyszenia lub działania na szkodę Stowarzyszenia;
4) skreślenia z listy członków w razie skazania prawomocnym wyrokiem sądu powszechnego na
karę dodatkową pozbawienia praw publicznych – w drodze uchwały Zarządu;
§10
Osoba wykluczona lub skreślona ma prawo wniesienia odwołania do Walnego Zebrania w terminie 14
dni od daty doręczenia uchwały na piśmie. Walne Zebranie rozpatruje odwołanie w czasie
najbliższych obrad. Decyzja Walnego Zebrania jest ostateczna.
Rozdział IV
Władze Stowarzyszenia
§1
Władzami Stowarzyszenia są:
1) Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia, zwane dalej „Walnym Zebraniem”,
2) Zarząd Stowarzyszenia, zwany dalej „Zarządem”,
3) Komisja Rewizyjna.
§2
Wybory do władz Stowarzyszenia odbywają się w obecności ponad polowy ogólnej liczby członków
w głosowaniu jawnym, o ile Walne Zebranie nie podejmie decyzji o głosowaniu tajnym.
§3
W przypadku gdy zebranie odbywa się w drugim terminie, uchwały zapadają zwykłą większością
głosów bez względu na ilość obecnych. Powyższe nie odnosi się do uchwał, o których mowa w rozdz.
VI § 1, 2.
§4
W przypadku zmniejszenia się liczby pochodzących z wyboru członków władz w trakcie trwania
kadencji, władzom tym przysługuje prawo kooptacji spośród członków Stowarzyszenia, pod
warunkiem, że liczba dokooptowanych członków władz nie przekroczy 1/3 liczby członków
pochodzących z wyboru. W przeciwnym razie, Zarząd zwołuje Walne Zebranie w celu odbycia
wyborów uzupełniających.
§5
Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
§6
Walne Zebranie Członków może być:
1) zwyczajne;
2) nadzwyczajne.
§7
Zwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd raz w roku jako sprawozdawcze i co 4 lata jako
sprawozdawczo – wyborcze, zawiadamiając członków przez ogłoszenie w prasie, listem poleconym
lub w inny skuteczny sposób o jego terminie i miejscu obrad, co najmniej na 14 dni przed terminem
Walnego Zebrania, informując jednocześnie, że w przypadku braku kworum zebranie odbędzie się w
drugim terminie w tym samym dniu i miejscu, 30 minut później.
§8
Walne Zebranie Członków obraduje wg uchwalonego przez siebie regulaminu obrad.
§9
Nadzwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd:
1) z własnej inicjatywy;
2) na żądanie Komisji Rewizyjnej;
3) na pisemny wniosek, co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
§10
Nadzwyczajne Walne Zebranie powinno być zwoływane w terminie 30 dni od daty zgłoszenia
wniosku lub żądania i obradować w szczególności nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§11
Uchwały Walnego Zebrania zapadają zwykłą większością głosów, w głosowaniu jawnym, w
obecności ponad połowy ogólnej liczby członków zwyczajnych Stowarzyszenia (z zastrzeżeniem
rozdz. IV § 2, rozdz. VI §1, 2)
§12
Walnym Zebraniem kieruje Przewodniczący Walnego Zebrania wybierany każdorazowo glosowaniu
jawnym, zwykłą większością głosów obecnych podczas zebrania członków Stowarzyszenia.
§13
W przypadku równego rozłożenia głosów w trakcie glosowania, decyduje glos przewodniczącego
Walnego Zebrania.
§14
Do kompetencji Walnego Zebrania w szczególności należy:
1) akceptowanie kierunków i programu działania Stowarzyszenia;
2) uchwalenie statutu i jego zmian;
3) zatwierdzanie regulaminów Zarządu, Komisji Rewizyjnej;
4) decydowanie w sprawie udzielenia absolutorium Zarządowi;
5) podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku;
6) rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu;
7) nadawanie tytułu członka honorowego Stowarzyszenia;
8) ocenianie działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
9) wybór Zarządu, Komisji Rewizyjnej.
§15
Zarząd składa się z 3 do 5 osób, z co najmniej rocznym stażem członkowskim. Na pierwszym
posiedzeniu Zarząd wybiera ze swego grona prezesa, wiceprezesa/-ów, sekretarza i skarbnika.
§16
Kadencja Zarządu trwa 4 lata.
§17
Uchwały Zarządu podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy
obecności, co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych członków w sytuacji równego rozłożenia
głosów decyduje głos Prezesa. Na podstawie uchwały pełnego składu Zarząd może podejmować
uchwały w głosowaniu tajnym.
§18
Posiedzenia Zarządu odbywają się w razie potrzeby, jednak nie rzadziej niż raz na miesiąc.
§19
Posiedzenia Zarządu zwoływane są przez Prezesa, lub upoważnionego członka Zarządu.
§20
Do zakresu działania Zarządu należy:
1) realizacja uchwał Walnego Zebrania i kierowanie całokształtem działalności Stowarzyszenia
zgodnie z celami statutowymi;
2) uchwalanie planów działalności Stowarzyszenia i preliminarzy budżetowych;
3) sprawowanie zarządu nad majątkiem Stowarzyszenia;
4) ustalania regulaminu wynagrodzeń pracowników Stowarzyszenia;
5) podejmowanie decyzji w sprawie nabycia lub zbycia majątku nieruchomego i ruchomego;
prowadzenia działalności gospodarczej;
6) podejmowanie decyzji w sprawie zaciągania zobowiązań;
7) zwoływanie Walnego Zebrania;
8) podejmowanie uchwał w sprawach przyjmowania i wykluczania członków zwyczajnych;
9) uchwalanie regulaminów;
10) ustalanie wysokości składki członkowskiej, w szczególnych przypadkach zwalnianie z
obowiązku płacenia tej składki;
11) reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu;
12) powoływanie i rozwiązywanie komisji i zespołów problemowych.
§21
Do realizacji swych zadań Zarząd może powołać Biuro Stowarzyszenia i jego Kierownika.
§22
Kierownik kieruje pracami Biura.
§23
Komisja Rewizyjna jest organem Stowarzyszenia powołanym do sprawowania kontroli nad jego
działalnością.
§24
Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków, którzy wybierają spośród siebie Przewodniczącego
Komisji.
§25
Kadencja Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia trwa 4 lata.
§26
Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:
1) kontrolowanie, co najmniej raz w roku całokształtu działalności Stowarzyszenia;
2) występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z przeprowadzonych kontroli i żądanie
wyjaśnień;
3) prawo żądania zwołania Nadzwyczajnego Walnego Zebrania w razie stwierdzenia nie
wywiązywania się przez Zarząd z jego statutowych obowiązków, a także prawo żądania
zwołania posiedzenia Zarządu;
4) zwołanie Walnego Zebrania, w razie nie zwołania go przez Zarząd w terminie ustalonym
statutem;
5) składanie na Walnym Zebraniu wniosków o udzielenie (lub odmowe udzielenia) absolutorium
dla Zarządu;
6) składanie sprawozdań ze swej działalności na Walnym Zebraniu.
§27
Uchwały Komisji Rewizyjnej, podejmowane są w głosowaniu jawnym, zapadają zwykłą większością
głosów w obecności wszystkich członków Komisji. Na podstawie uchwały pełnego składu Komisja
Rewizyjna może podejmować uchwały w głosowaniu tajnym.
§28
Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą pełnić innych funkcji we władzach Stowarzyszenia ani być
pracownikami Stowarzyszenia.
§29
Członkowie Komisji Rewizyjnej mogą brać udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.
§30
Komisja Rewizyjna ma prawo żądania od członków i władz Stowarzyszenia złożenia pisemnych lub
ustnych wyjaśnień dotyczących kontrolowanych spraw
§31
1. Komisja Rewizyjna jest niezależna od Zarządu. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być
jednocześnie członkami Zarządu ani pozostawać z nimi w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa
lub podległości z tytułu zatrudnienia.
2. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z
winy umyślnej.
Rozdział V
Majątek Stowarzyszenia i gospodarka finansami
§1
Źródłami powstania majątku Stowarzyszenia są:
1) składki członkowskie;
2) darowizny, zapisy i spadki, środki pochodzące z ofiarności prywatnej, zbiórki publiczne;
3) wpływy z działalności statutowej Stowarzyszenia, dochody z własnej działalności, dochody z
majątku Stowarzyszenia, dochody z kapitału (odsetki, lokaty, akcje);
4) dotacje, subwencje, kontrakty, środki z funduszy publicznych, granty, zlecenia usług;
5) dochody z działalności gospodarczej wykonywanej na podstawie odrębnych przepisów.
§2
Do składania oświadczeń woli we wszystkich sprawach, w tym zaciągania zobowiązań majątkowych,
zawierania umów i udzielania pełnomocnictw w imieniu Stowarzyszenia upoważnionych jest dwóch
członków Zarządu działających łącznie.
§3
Zabrania się:
1) udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej
członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie
organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym
pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub
powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego
stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej
,,osobami bliskimi”.
2) przekazywania ich majątku na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz
ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli
przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
3) wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich
osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie
bezpośrednio wynika z celu statutowego,
4) zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji,
członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w
stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
Rozdział VI
Zmiana Statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia
§1
Uchwalenie statutu lub jego zmiana przez Walne Zebranie wymaga zwykłej większości głosów, przy
obecności, co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
§2
Podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia przez Walne Zebranie wymaga kwalifikowanej
większości 2/3 głosów, przy obecności, co najmniej 2/3 członków uprawnionych do głosowania.
§3
Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zebranie powołuje Komisję Likwidacyjną,
która przeprowadzi likwidację Stowarzyszenia. Walne Zebranie wskazuje także fundacje i
stowarzyszenia, mające podobne cele statutowe do Stowarzyszenia nienastawione na osiąganie zysku,
na rzecz, których przejdzie majątek Stowarzyszenia, po wypełnieniu jego zobowiązań.
Zatwierdzono dn. 26.04.2012r. na Walnym Zebraniu.
Uchwała nr 3/2012